Google Classroom – přidání tématu, úkolu, testu, otázky

V minulém článku jsem popisovala, co je Google Classroom (Google učebna), k čemu slouží, jak si ji zřídit a jak do učebny přidat studenty. Také jsem popsala nastavení a správu uživatelů (Lidé). V tomto článku budu pokračovat, popíši zde již praktičtější využití Učebny. 

Použití Učebny bude popsáno ve dvou prostředích: 

  • na počítači (dále jen PC) ve webovém prohlížeči;
  • na mobilním telefonu a tabletu v aplikaci Classroom (stáhněte z GooglePlay, AppStore). 

Přidání tématu

Témata v učebně doporučuji, můžete si učebnu rozdělit například podle měsíců školního roku, na dvě pololetí, podle jednotlivých témat předmětu. Kdykoli jde téma přidat nebo odebrat, případně přejmenovat. 

Webový prohlížeč v PC 

Classroom

Aplikace v mobilním zařízení 

Classroom

Na kartě “Práce v kurzu” klikněte na “+ Vytvořit” a poslední možnost (kterou využijeme jako první) je Téma. Pak stačí už jen zadat název tématu a Potvrdit. Pomocí 3 svislých (PC) nebo vodorovných (telefon) teček můžete téma Přejmenovat, Smazat, v PC máte navíc možnost Kopírovat odkaz tématu. 

Přidání úkolu

Úkol slouží pro odevzdání práce studenty. 

Ve všech zařízeních opět stačí kliknout na “+” a na první možnost Úkol. Poté vyplňte Název, ten je povinný, bez názvu nemůžete úkol uložit. Pokyny jsou volitelné, ovšem doporučuji do pokynů něco napsat. 

Webový prohlížeč v PC 

Classroom

Aplikace v mobilním zařízení

Classroom

Ve chvíli, když chcete po žácích jen odevzdat jejich vlastní soubor nebo Dokument Google, stačí už vyplnit nastavení v pravé liště (PC) nebo pod pokyny (telefon). Nic dalšího vkládat vy, jako učitel, nemusíte. Pro uložení úkolu máte 3 možnosti: 

Zadat úkol (PC) nebo kliknout na šipku v horní liště vedle symbolu sponky. Tím se úkol zadá okamžitě a žáci k němu mají ihned přístup. Přijde jim na mobilní telefon upozornění (včetně emailu). 

Naplánovat úkol – rozklikněte možnost vedle “Zadat” (PC) nebo 3 vodorovné tečky (telefon). Naplánování úkolu je vhodné, pokud úkol chcete žákům zpřístupnit až později, v konkrétní čas a datum. Do té doby úkol bude uložený, vy ho můžete upravit/smazat, ale žáci jej nevidí. 

Uložit koncept úkolu je vhodné, pokud chcete s úkolem ještě později pracovat/upravovat jej. Žáci úkol neuvidí. 

Takto vypadají jednotlivé možnosti na PC, v telefonu je to obdobné. 

Classroom

Ve chvíli, když chcete po žácích vyplnit Váš vlastní Dokument Google (text, tabulku, prezentaci, nákres, formulář), musíte tento dokument vložit (📎, Přidat, Vytvořit). Jsou zde 3 možnosti, v jaké formě žákům dokument poskytnout: 

  • žáci mohou soubor zobrazit;
  • žáci mohou soubor upravovat;
  • vytvořit kopii pro každého žáka. 

První možnost je stejná, jako byste jim přiložili materiál, který mají nastudovat. Na základě něj by například mohli vytvořit svoji práci. 

Druhá možnost je “společná práce” pro skupinky. Můžete úkol zadat jen skupince (místo “Všichni studenti” v pravé (PC)/horní (telefon) liště a nechat skupinu žáků, ať Vaši vloženou práci upraví. 

Poslední možnost je nejzajímavější. Soubor, který do Úkolu vložíte, se každému žákovi otevře pro úpravy, automaticky se v názvu souboru přidělí jméno a příjmení žáka, a on má kopii jen pro sebe, kterou následně upraví. Uloží změny a Vy se potom na jeho práci můžete podívat. 

Jednotlivé úkoly i témata můžete libovolně přesouvat nahoru/dolů pomocí myši (PC) nebo dlouhým podržením prstu (telefon). 

Úkol s kvízem

Jde vlastně o vytvoření testu pro žáky. Opět musíte vyplnit Název, Pokyny jsou volitelné. V aplikaci  mobilního zařízení tato možnost chybí, ale nahradit se dá lehce pomocí vložení Úkolu a přidání Formuláře. Tento formulář bohužel musíte vytvořit přímo v aplikaci Google Disk, přes Classroom to nelze (v době psaní článku). Na PC je toto jednodušší. Než začnete test libovolně upravovat, je třeba věnovat pozornost políčku “Importování hodnocení”. Pokud máte žáky s doménou vaší školy, nechte políčko zaškrtnuté. Pokud se ale žáci na Classroom přihlašují pomocí svých osobních (gmailových i jiných) adres, je třeba toto políčko odškrtnout (aby bylo šedé). Nastavení Úkolu s kvízem je obdobné, jako Úkolu. Není třeba se mu tedy věnovat podrobněji, stačí nastudovat bod 2 tohoto článku. Nyní si pojďme ukázat, jak vypadá samotný test. Klikněte na Blank Quiz Formuláře Google. 

Webový prohlížeč v PC 

  • První věc, kterou je třeba provést, je pojmenovat si vlevo nahoře formulář. Doporučuji pojmenovat podle Učebny a název testu.
  • Za druhé si pojmenujeme test uprostřed okna. 

Než začneme vyplňovat otázky a odpovědi, nastavíme si test tak, jak potřebujeme, pomocí ozubeného kolečka “Nastavení” vpravo nahoře. Otevře se následující okno: 

Classroom

Karta Obecné – doporučuji sbírat e-mailové adresy, pak můžete rovnou žákům (po kontrole) odeslat hodnocení. Omezit na uživatele v doméně… by mělo být prázdné, pokud se přihlašují do Classroom pod svým osobním mailem. Jestliže jsou s vámi v doméně vašeho Google účtu pro vzdělávání, pak omezení můžete nechat zaškrtnuté. Omezit na 1 odpověď je vhodné, pokud chcete, aby studenti mohli odpovědět právě jednou.  

Na kartě Prezentace stačí zaškrtnout jen Náhodné pořadí otázek, pokud chcete, aby se žákům zobrazovaly otázky náhodně. 

Karta Kvízy je důležitá pro Oznámení hodnocení. To chcete (předpokládám, jako učitelé) až Později, po ruční kontrole. Možnosti “Respondent uvidí:” jsou takové, které student uvidí po odeslání hodnocení. 

Nastavení stačí potvrdit pomocí “Uložit”. 

Další užitečnou věcí, kterou doporučuji udělat na začátku každého testu, je vytvoření otázky, kde se vám žáci podepíší. Ne vždy z e-mailové adresy je čitelné, o kterého žáka se jedná. 

Pomocí “+” na pravé straně straně můžete přidat další otázku. Na výběr máte z těchto možností: 

  • stručná odpověď, 
  • odstavec, 
  • jedna odpověď (právě 1 odpověď z několika je správná), 
  • více odpovědí (více odpovědí může být správných), 
  • rozbalovací nabídka, 
  • nahrání souboru (studenti mohou nahrát do testu přímo soubor, např. postup, jak počítali příklady. Dejte si pozor, nastavit můžete nejen typ souboru, ale i velikost souboru a celkovou kapacitu testu. Pokud žáci svými soubory kapacitu naplní, další již nemohou odeslat své odpovědi. Pak musíte ručně, během testu, kapacitu navýšit.), 
  • lineární stupnice, 
  • mřížka s více možnostmi, 
  • mřížka zaškrtávacích políček, 
  • datum, 
  • čas. 

Příklad “Mřížka s více možnostmi”: 

Classroom

Každá otázka, při jejím vytvoření, nabízí rovnou možnost označit správnou odpověď. To učiníte pomocí “Klíč odpovědí”. 

Classroom

Postřeh: Označíte 2 odpovědi jako správné a udělíte 2 body. Žák ale označí jako správnou jen jednu z těchto dvou. Pozor, ve vyhodnocení dostane student 0 bodů, ne 1 bod. Je to jedna z mála věcí, které je nutné před odesláním hodnocení studentům ohodnotit manuálně (viz následující článek). 

Každou otázku můžete zadat jako Povinnou, vedle políčka pro zaškrtnutí “Povinné” jsou 3 svislé tečky, ve kterých máte možnost nastavit “Náhodně změnit pořadí možností”. 

Hotový test není třeba ukládat ani odesílat, máte jej uložený v Úkolu s kvízem v Učebně. Změny se ukládají automaticky a průběžně. Stačí formulář zavřít a vrátit se do Úkolu, který máte možnost opět Zadat, Naplánovat či Uložit koncept (viz ad2). 

Pokud se k formuláři opětovně vracíte a chcete jej upravovat, klikněte na tužku v pravo dole: 

Classroom

Aplikace v mobilním zařízení

Jak jsem již psala  na začátku ad3, tato možnost zde chybí. Lze však nahradit Úkolem, vše ostatní je obdobné. Test doporučuji vkládat na PC, je to mnohem snazší. 

Vložení otázky

Otázka je vhodná v případě, kdy chcete vložit například anketu nebo hlasování. Můžete si vybrat ze Stručné odpovědi nebo Výběru jedné z možností

Webový prohlížeč v PC 

Classroom

Zde doporučuji věnovat pozornost políčku “Studenti vidí souhrn kurzu”, jinak vše ostatní je intuitivní a obdobné Úkolu. 

Aplikace v mobilním zařízení 

I zde je vše podobné Úkolu nebo Otázky v PC.

Classroom

Vytváření Úkolu, Testu i Otázky je na PC mnohem jednodušší, než v mobilním telefonu. Přesto na všech zařízeních je práce intuitivní a jednoduchá, učitelé s minimální znalostí jsou schopni vše vytvořit, vyzkoušet a posléze ohodnotit.

Autorka: Zdeňka Bábíčková Bechová