Máme zrealizované dva workshopy o želvím programování grafiky a v naší nabídce nově i elearningový kurz, který prezenční školení rozšiřuje. Primárně je zaměřen na výuku informatiky na 1. stupni, ale dle reakcí účastníků se hodí i pro starší žáky. Kdybych někdy programování na základní škole učil, želvičku bych používat chtěl. Proč, když je dneska v nabídce hodně robotických hraček?
Jde o dva aspekty, které jsou hodně důležité. Zápis kódu je velmi jednoduchý, přičemž se nejedná o blokové programování. S několika příkazy lze vykreslit i fraktály. A další velkou roli hraje okamžitá odezva v podobě grafických výstupů.

Záleží na platformě, kterou používáte. Želva je samostatná knihovna v Pythonu. Můžete s ní programovat v Makecode pro microbity. Je také v algoritmickém programu Flowgorithm, který umožňuje hezky modelovat algoritmy. Já mám „historicky“ rád program Kturtle, který byl původně jen v Linuxu jako Open source. Vždycky mne bavil především díky jednoduchosti. Dneska je i ve verzi pro Windows, takže snadno dostupný. Nebo jako doplněk v Chrome OS.
Krása kódu v želvím programování není jen v minimalistickém počtu příkazů. Zapojit lze bez problémů podmínky a cykly. Nebo si vytvořit funkce včetně rekurze. Želva počítá, umí pracovat s čísly i řetězci.
Diky tomu, že v Chrome OS lze spustit Linux jako virtuální systém, první program, který jsem vyzkoušel, byl právě Kturtle. Běhá skvěle, spolehlivě a rychle. Dokonce i na starém chromebooku z roku 2016. Velkou část elearningového videokurzu jsem zpracoval v něm.
Účastníky seminářů vždycky žádám, aby používali jen anglické příkazy. Překlady do češtiny totiž bývají občas podivné a nejednoznačné. A z hlediska osobního rozvoje dětí je angličtina pro psaní kódu nejvhodnější.