Jak ovlivní AI matematiku?


Jak vypadá cesta od výpočtů až k vytváření úloh
?

ChatGPT se zatím na matematiku nezaměřuje, ale i tak se snaží reagovat. Zkoušeli jsme několik úloh z pravděpodobnosti a výsledky byly občas dost divoké. Jednodušší úlohy s hracími kostkami umělá inteligence zvládala v pohodě, ale složitější příklady s kombinatorikou už měla s chybami. Ale také se zajímavými postupy, které vyvolávaly další otázky. Fakt to stojí za vyzkoušeni, stačí několik středoškolských příkladů.

Dalším krokem je tvorba úloh. Zadal jsem hodně obecný požadavek:
„Vytvoř úlohu z pravděpodobnosti o házení třemi hracími kostkami.“

Odpověď:
„Rád ti pomůžu s úlohou z pravděpodobnosti ohledně házení třemi hracími kostkami. Zde je příklad úlohy:
Ve hře se hází třemi hracími kostkami. Každá kostka má šest stěn s číslicemi od 1 do 6. Jaká je pravděpodobnost, že se vyházejí čísla 3, 4 a 5 při jednom hodu?“


V každém případě se otevírá nová cesta výuky, která nás kantory donutí změnit mnoho návyků. Hledal jsem nějaké srovnání a napadla mne Geogebra. Ta má totiž dnes již potenciál umožnit vzdělávání samostudiem v řadě témat. Jednak je zábavná a kreativní, a dále je intuitivní a přístupná. A dokáže svým způsobem odpovídat na otázky. Tady je největší problém: umí se žáci ptát Geogebry jejím jazykem?

Dosavadní zkušenost je taková, že: a) musí se naučit program používat; b) potřebují mít jasno v tom, co vlastně řeší. Zatímco prvni bod je záležitostí rutiny, v tom druhém se projevuje didaktická schopnost učitele. Já to možná přeháním, ale pokud se kantor nenaučí Geogebru aktivně zapojovat do výuky matematiky, může být jednou dost nešťastný. Mimochodem, v Geogebře vznikají krásné modely pro fyziku a využití má i v biologii a chemii.

Budoucnost OpenAI v matematice chápu podobně, i když samozřejmě v jiné úrovni. Vyznat se v tom, jak bude případné odpovědi formulovat, bude pro žáky oříšek. Protože kolikrát se nám stalo, že i přes promyšlené vysvětlení, navíc s vědomím, že se přizpůsobujeme cílové skupině, se někdo ozve s tím, že to pořád nechápe? Řešit problémy není to samé jako psát esej. Možná méně tvůrčí, ale rozhodně stejně vyzývavé. Úloha učitele, ať již v jakékoli formě, bude nutná.

Autor: Petr Chlebek